Powered By Blogger

04 July 2011

mentaliti sempit dan semput



salam..

saya cuba meneruskan tarian jari jemari untuk menyatakan apa yang difikirkan dalam kotak pemikiran saya selain untuk update blog caknaummah. Pernah juga terlintas di hati kecil saya untuk menjadikan medium alam maya ini sebagai lapangan dakwah dan coretan hati saya. namun apa daya, kadang- kadang masa tidak mengizinkan dgn taklifan yang dipegang kini.

kata imam Hasan al-Banna " kewajiban dan tggjwab melebihi masa yang ada"


soalnya kenapa saya nyatakan pemikiran sempit dan semput?

kenyataan ini saya rangkumkan dengan pengalaman yang saya lalui beberapa hari yang lepas. Menyertai INTERACTIVE DAKWAH TRAINING di kampus saya, IPG IPOH.


umum mengetahui bahawa brother Lim Joi Soon merupakan penceramah atau individu yang menginfakkkan diri sepenuh masa dalam lapangan dakwah perbandingan agama. beliau memeluk Islam dengan mengekalkan namanya sebagai Lim Jooi Soon.

apa yang menyedihkan saya dan rakan2 sefikrah ialah masih ada yang mempersoalkan kenapa non muslim yang memeluk Islam TIDAK tukar nama mereka kepada Muhammad...., Nik....., Ahmad... dan sebagainya. Hujah mereka" u mesti tukar nama kepada nama Melayu bila u masuk Islam".



jadi masuk ISLAM atau memeluk MELAyu?


saya cuba untuk membawa fikiran ini keluar dari kampus dan meletakkan skema ini dalam masyarakat. apa yang bermain di fikiran saya ialah.......


salah faham yang terlalu teruk kepada non muslim!
munkin ada yang tidak mahu memeluk Islam kerana mereka masuk Melayu!
salah tanggapan bahawa Islam kena pakai bj melayu. songkok, ms kawin kn pakai keris dan ......
BANGSA membezakan kita, bukan TAQWA!


YA Allah, berilah kefahaman kepada kami , kurniakanlah hidayah dan berilah petunjuk kepada mereka yang tidak memahami ISlam dan juga mereka yang masih mencari Hidayah dan kebenaran Islam.

Ya Allah , hanya kepadaMU hambamu memohon doa dan pertolongan, amin



::: bersihkan mentaliti sempit dan semput!


ISLAM 4 ALL









No comments: